Welkom

Leuk dat je even op mijn blog komt kijken.

dinsdag 17 april 2012

Flitsen moet je gewoon doen

Vorige week heb ik een workshop die ik verzorgde afgesloten. Het onderwerp was flitstechnieken. Voor alle deelnemers gold dat ze weinig of geen gebruik maakten van hun flitser omdat ze de resultaten daarvan niet mooi vonden. Het vraagt ook wel enige technische kennis en goede oefening om bevredigende flitsfoto's te maken.Vaak is het eindresultaat een 'platgeflitste' foto. Ieder nuancering is uit het gefotografeerde verdwenen omdat de flitser op volle kracht en recht vooruit wordt gebruikt. En dat terwijl het ook heel anders kan. De hoeveelheid licht kan worden ingesteld, de hoek waaronder wordt geflitst kun je veranderen, je kunt flitslicht reflecteren en wat al niet meer. Vooral de moderne flitsers kennen in combinatie met spiegelreflex- of systeemcamera's verrassend veel instelmogelijkheden.

Ingeflitst met vermindert flitsvermogen van rechts en gebruik van een reflectiescherm 
De workshop besloeg drie avonden. In die avonden hebben we het heel veel gehad over wat licht nu eigenlijk doet. En ook hoe je (flits)licht kunt gebruiken om tot een boeiende foto te komen. Behalve de theorie hebben we geoefend. Deels door opdrachten die de deelnemers thuis moesten maken maar ook door ter plaatse wat flitstechnieken uit te proberen.

Zoals dat ook bij andere workshops het geval is hebben we ook nu met elkaar plezier gehad en reageerde de deelnemers heel positief op de inhoud van de workshop. Wat ik zo leuk vind aan lesgeven over fotografie is dat je al heel snel ziet dat de kwaliteit van de foto's die worden gemaakt al snel toe neemt. Vooral de resultaten van de thuisopdrachten laten de vorderingen goed zien. Het flitsen zal door de deelnemers in de toekomst zeker vaker toegepast gaan worden.

Ondertussen ben ik begonnen aan de voorbereiding van een workshop portretfotografie en ben ik begonnen met nadenken over de invulling van een workshop natuurfotografie. Die ga ik beiden nog voor de vakantieperiode verzorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten