Welkom

Leuk dat je even op mijn blog komt kijken.

vrijdag 6 april 2012

Moeilijk hoor, straatfotografie

Al vanaf het moment dat ik klaar was met mijn opleiding op de fotovakschool ben ik deel uit gaan maken van een fotografencollectief. Iets van elkaar leren, nieuwe fotografiemogelijkheden ontdekken, elkaar vervangen als er eens iets fout gaat en gezelligheid. Dat waren zo ongeveer de redenen om dit collectief te beginnen. We verzonnen er een naam voor en konden aan de slaag. Die naam werd Fotomaten.

Nog niet zo heel lang geleden hebben we een oud-docent van de fotovakschool gevaagd ons in te wijden in de kunst van de straatfotografie. Alle leden van ons collectief hadden wat schroom om hier mee aan de slag te gaan en waar je allemaal op moest letten was ons ook niet helemaal duidelijk.

Na een halve dag de theorie behandeld te hebben zijn we aan het fotograferen gegaan. Ik had er voor gekozen om in Eindhoven het door mij bedachte thema 'wachtende mannen' te gaan maken. Je weet wel: moeder de vrouw gaat de winkel in en vader de man zegt: "ik wacht hier wel even". Er staan er, als je er op let, best wel veel eenzaam voor winkels te staan. Het maken van de foto´s nam meer tijd dan ik had verwacht. Voor een paar foto's ben je al snel een halve dag in de weer. Is het beeld passend voor de serie die ik in mijn hoofd heb? Zijn de lichtomstandigheden goed? Kan ik fotograferen zonder dat het 'slachtoffer' me in de gaten heeft? Kan ik op de goede plek gaan staan? Dat soort dingen.

Maar uiteindelijk leverde het een leuke serie op. Ik kwam op 12 foto's. Drie daarvan laat ik hier zien zodat jullie een idee hebben wat mijn inspanningen hebben opgeleverd.

Het is niet echt 'mijn ding' maar het was wel heel erg leuk om deze serie te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten