Welkom

Leuk dat je even op mijn blog komt kijken.

maandag 30 april 2012

Kleine camera lukt ook

Vorige week zijn we, Suze en ik, naar Praag geweest. We waren daar al eerder maar dat is ondertussen bijna vijfentwintig jaar geleden. Het communisme was nog maar net naar de historie verwezen. Ook toen was Praag al een prachtige stad. Historische gebouwen, volop cultuur en prachtig weer. We sliepen toen in een flat met een toilet die niet wenste door te spoelen. Wat dat betreft een lastig verblijf. De kinderen waren mee en dat is met pubers niet het allerbeste idee wat je kunt hebben. Maar we vonden het wel een mooie stad.

Gingen we de eerste keer met de auto, deze keer kozen we voor het vliegtuig. Bij treinen heeft men het altijd over wachttijden en vertragingen, maar op je vlucht wachten duurt wel even wat langer. Wat een gedoe altijd op die vliegvelden. Maar als je eenmaal aan het vliegen bent gaat het natuurlijk wel snel.

Ook nu weer prachtig weer en de stad is zeker veranderd. Niet de bezienswaardigheden, maar de verwesterlijking is er goed te merken. Ook het toerisme is enorm toegenomen. De prijzen vielen ons erg mee. Voor ongeveer 50 euro eet je er voortreffelijk, inclusief prima wijn.

Normaal sleep ik een volle tas fotoapparatuur mee. Deze keer wilde ik dat anders doen. Nog maar kortgeleden heb ik me een Canon Gx1 aangeschaft. Een 'compact'camera maar wel met een een grote sensor. Geen verwisselbaar objectief maar wel een prima 15-60mm lensje. Omgerekend is dat 30-180mm. Prima voor stadsfotografie. Voor mij heel belangrijk: je kunt ermee in RAW fotograferen. JPG kan ook maar dat ben ik  niet gewend. Ik heb graag een maximale zeggenschap over mijn eigen foto's. En het resultaat is me goed bevallen. Ik ben nog volop bezig met het bewerken van de gemaakte foto's en ze moeten ook nog in een album, maar een paar kan ik er hier al laten zien.

 Prachtig licht op de huizen aan de oever van de Moldau (Vltava)

Dit soort weer. Niks te klagen.

De Moldau toen het even iets bewolkt was.

Ongetwijfeld ga ik hier binnenkort nog meer foto's plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten