Welkom

Leuk dat je even op mijn blog komt kijken.

woensdag 11 april 2012

Mooi experimenteerweer

Met 10 graden kun je niet zeggen dat het echt warm is. Maar met een trui aan en in de zon blijven zorgt er voor dat ik een lentegevoel heb gekregen. Idioot om nu binnen te blijven. Een goed moment om een test te doen met een objectief, lens zoals de meeste mensen zeggen, die ik heb kunnen lenen van een bevriende fotozaakeigenaar. Het is een super telezoom van Sigma met een brandpunt van maar liefst 150-500mm. Supertele noemen we dat als we interessant willen doen. Hij weegt niet echt weinig. Bijna twee kilo is een behoorlijk gewicht, zeker als je er langer mee dor de natuur gaat sjouwen. Misschien dat ik hem in september meeneem naar mijn workshop in de Pyreneeën.

Voor dit moment is het leuk om te onderzoeken of het mogelijk is een vogel goed op het plaatje te krijgen. Ik ben voor deze test in onze eigen tuin gebleven. Het wordt al moeilijker om vogels  in het vizier te krijgen omdat er al behoorlijk wat blad aan de bomen is gekomen. Ontluikende natuur overal. Op een tak van een notenboom  zag ik een aardig beestje zitten. Ik besloot dat die door mij vastgelegd zou gaan worden. Rustig bewegen moest er voor zorgen dat het vogeltje bleef zitten waar het zat. Dat deel van het experiment lukte heel erg goed. Kennelijk was het ook voor dit vogeltje een genoegen om in de zon te zitten.

Het is maar een experiment en het resultaat hoeft niet meteen een wereldfoto te zijn. Mooi scherp en leuke scherptediepte was eigenlijk de enige eis die ik aan het eindresultaat wilde stellen. En natuurlijk ook dat het vogeltje er op zou staan.

Na drie foto's met het resultaat naar binnen om op de computer te kijken wat het was geworden. Het viel niet tegen. Zoals gezegd, geen wereldfoto, maar een leuke registratie. Met 1/400 seconde als belichtingstijd, een lensopening van 9 en ISO 400 kwam de bijstaande foto uit dit testje. Ik voel me door deze lens uitgedaagd tot verdere uitprobeersels. Dat ga ik de komende dagen beslist ook doen. Nu even niet. Ik ga nog een uurtje lekker in de zon zitten lezen en dan mijn spulletjes inpakken die ik vanavond nodig heb voor de workshop flitslicht die ik vanavond ga verzorgen. Over die workshop zal ik binnenkort in dit blog ook iets schrijven.


P.S.: Pieter Limburg is die bevriende fotozaakeigenaar. Van Foto Horst. Zou ik nou korting krijgen als ik besluit die lens aan te schaffen?????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten