Welkom

Leuk dat je even op mijn blog komt kijken.

zondag 1 april 2012

Wie zegt u? Bach zei ik.

Deze keer een Polaroidfoto. Vind ik leuk.
Het is nog een week voordat het Pasen is. Dat betekent dat nu de Goede Week is begonnen. Ik ben niet gelovig maar desalniettemin weet ik dat heel precies. De reden is dat ik een groot liefhebber van de muziek van Bach, Johann Sebastian, ben. Voor zijn muziek kun je me wakker maken. Vandaag, op  Palmzondag, waren we met vrienden in Naarden. We hebben daar de Mattheus Passion, uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging, mogen meemaken. Dat was niet voor de eerste keer. De tel ben ik kwijt, maar ik denk dat we inmiddels boven de tien Naardense uitvoeringen zitten. Ieder jaar opnieuw is het een belevenis en de uitvoering dit jaar was een hele mooie. Het orkest en de zangers waren in topvorm. Vanaf de eerste noot tot de laatste hebben we genoten van dit meesterwerk, want dat is het. Ik weet dat niet iedereen deze muziek aanstaat. Sommige vinden het te lang, anderen kunnen de recitatieven niet waarderen, en weer anderen denken dat het hele zware muziek is waar je om het te kunnen beluisteren minstens het conservatorium voor gevolg moet hebben. Voor zover het jullie helpt om toch maar eens een keer te gaan luisteren: zulke muziek duurt nooit te lang, ook de recitatieven zijn prachtig, en zelfs ik, met geen enkele muzikale achtergrond, kan ruim drie uur lang genieten. We gaan nu al proberen om kaartjes voor volgend jaar te bestellen. Iets om nu al naar uit te kijken.

Vorige week was ik nog bij het concert van Paul McCartney in Amsterdam, in juli ga ik naar Paul Simon. Allemaal prachtig. Maar Bach.... Het blijft een klasse apart.

1 opmerking:

  1. De Mattheus Passion is prachtig. ik heb hem zelf met het koor van Jan Jansen ook een tiental keren uit gevoerd. In Tilburg, Den Bosch en een keer in Oosterhout.Het koor bestaat helaas niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen